Nápad na expedici vznikl v roce 2014 při jedné plavbě v Itálii. Při té jsme čelily, pro danou lokalitu a období netypickým, vysokým teplotám atakujících 40 stupňů a několik týdnů trvající bezvětří. Na půl žertem padlo, že "příště pojedeme raději někam do Arktidy". A protože by kapitán neměl mluvit do větru, zadání se snažil splnit. Zatímco posádka časem zapomněla, kapitán nikoliv a myšlenku na expedici neopustil. Ruku v ruce s tím se také prohlubovala jeho frustrace při sledování narůstajícího znečištění moří, po kterých se plavil, a sílící nutkání něco se stavem věcí udělat. Výsledkem se stala níže popsaná expedice a formulace jejích cílů a motivů. Cesta k jejich naplnění však nebyla jednoduchá a bylo třeba vyvinout několikaleté velké úsilí v překonávání nejrůznějších překážek. Tou největší se pak ukázala absence jakékoliv společnosti, která by na takovou výpravu zapůjčila plavidlo. Nezbývalo, než se vydat cestou největšího odporu.

Dva roky příprav

 

A tak jsme v roce 2017 s partnerkou vzali všechny naše celoživotní úspory na svatbu a bydlení, zadlužili se v bance a místo hypotéky pořídili loď. Přestěhovali jsme se kvůli ní na 2 roky do Kodaně, kde jsme naši Midnight Blue zakotvili. Vedle zaměstnání a magisterského studia jsme každý večer a volno trávili plánováním, ůpravami lodě, aby byla na expedici náležitě připravená a snahou nějak rozumně přežít.

 

První námořní míle expedice

 

Naše úsilí však nebylo nadarmo. Po 2 letech příprav jsme 10. května 2019 konečně vypluli směr polární kruh. Během 2000 km dlouhé plavby jsme postupně propluli Baltským, Severním a Norským mořem až na úroveň 70. stupně severní šířky, do města Tromsø. Zde se připojil zbytek expediční posádky. Po nezbytných dodatečných úpravách takeláže a dalšího vybavení lodě, nákupu zásob jídla, vody a pohonných hmot jsme pak 11.7.2019 v raních hodinách Tromsø opustili a vydali se vstříc a Severnímu ledovému oceánu.

 

V následujícím textu naleznete původní plán expedice. Ti z vás, kteří chtějí vědět, jak to celé dopadlo, si nás přijďte poslechnout na některou z přednášek o expedici. V budoucnu plánujeme uveřejnění digitálního přepisu celého lodního deníku. Sledujte naši webovou stránku nebo příspěvky na facebooku Serenity Explorers Sailing.

Arktická etapa:

Zde se připojí zbytek expediční posádky, opustíme bezpečí norského pobřeží a vydáme se vstříc několikadenní nonstop plavbě Severním ledovým oceánem směr Špicberky. V případě vhodných povětrnostních podmínek se cestou zastavíme na ostrově Bjørnøya, malém neobydleném ostrůvku, kde se pokusíme vylodit a ostrov zmapovat. Následně proplujeme kolem západního pobřeží Špicberk do města Longyearbyen. Zde, dobereme zásoby, aktualizujeme předpověď a pokud stav ledových polí na východní straně souostroví a předpověď počasí dovolí, pokusíme se o obeplutí celého archipelágu Západního Špicberku. S návratem zpět do Tromsø a následně opět do Kodaně. Tím bychom se stali pravděpodobně první českou posádkou, která toto na laminátové plachetnici dokázala.

 

Během plavby nás čekají četná ledová pole, kterými budeme muset prokličkovat. Při výpravách na pevninu (ale i na moři) nás pak čekají divocí lední medvědi a bez brokovnice se tady výpravy nepovolují. Po celou dobu hodláme provádět měření koncentrace mikroplastů ve zdejší mořské vodě a pozorování místní fauny a flory (ostrov je kromě ledních medvědů, obydlen mroži, tuleni, sobi a dalšími zvířaty, ve vodách se pohybují běluhy, narvalové a jiní kytovci).

 

Na posádku celé expedice budou po celou dobu jejího konání kladeny vysoké požadavky jak po fyzické tak i po psychické stránce. Čeká nás kormidlování za každých podmínek, ledovcové hlídky a hlídky bránící srážkám se spícími velrybami, případné odrážení ledových ker od lodi apod. Stejně tak klade expedice vysoké nároky na materiální vybavení a technickou připravenost lodě.

Proč se na expedici vydáváme

Kromě upozornění na rychlý úbytek zalednění Arktidy vlivem klimatických změn bychom chtěli publicitu expedice (lidé prostě mají rádi nejrůznější NEJ a rekordy) zužitkovat k přitáhnutí pozornosti ke stěžejní části výpravy.

Tou bude provádění měření koncentrace mikroplastů ve zdejší mořské vodě a upozornění na potřebu zamyslet se nad stávajícím používáním plastů. Mikroplasty jsou malé částečky vzniklé působením mechanické eroze, eroze slanou vodou a UV zářením z velkých plastů. Plasty jsou velmi houževnaté a (v závislosti na druhu plastu) taky nerozložitelné. Doba rozkladu se u některých typů udává až ve stovkách let. Po tu dobu však nezůstávají vcelku, ale erodují na menší a menší částečky. Často až na velikost několika mikrometrů. Jako takové se pak dostávají do celého potravního řetězce mořských živočichů. A skrze rybolov ovlivňují také člověka. Zatímco velké kusy plastu se dají detekovat velmi snadno a často jsou vyvrženy na břeh, kde je lze sebrat, s mikroplasty je to horší. Díky své malé velikosti a lehkosti je snadno mořské proudy transportují a dostanou se tak prakticky všude. U Špicberků navíc končí Golfský proud, který na své trase od Amerických břehů proudí okolo celé Evropy a vše, co po cestě strhne s sebou, donese přímo sem. Včetně mikroplastů.

Další částí expedice je zkusit, zda-li je možné tuto cestu podniknout s co nejnižší environmentální stopou. Tedy se budeme snažit jet na plachty, nabíjet přes solární panel a samozřejmě nepoužívat chemické uklídové prostředky a další "vymoženosti" civilizace. Tyto poznatky bychom pak rádi promítli do příručky udržitelného cestování. 

 

Tímto vším chceme nejen ukázat, že to, jak se chováme ve svých domovech, má dopad i tisíce kilometrů daleko. (Věděli jste například, že průměrná doba užití mikrotenového sáčku, ve kterém si donesete domů třeba rohlíky, je jen 12 minut a pak skončí v odpadcích?) Ale zároveň i nabídnout cestu jak to jde zlepšit.

 

Více o naší motivaci a přehledné cíle expedice naleznete ZDE.


Expedičníci


Posádka byla vedena kapitánem a myšlenkovým autorem expedice Tomášem Brázdilem, držitelem licence stupně „Yachtmaster“ britské královské asociace yachtingu (RYA).

 

Mediální obraz, komunikaci s partnery a rozpočet má na starosti Marie Magdaléna Halatová, která během expedice rovněž zajišťovala pozici XO - zástupce kapitána.

 

Více o nás ZDE.

 

Spolu s kapitánem a XO celou expedici absolvovali následující členové posádky: Ondřej Bruna, Pavel Horák, Jiří Vejrosta.